رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون
ادم لسة بيقرب من وعد... و بعدين ضرب نار اشتغل في القصر كله، ادم نط على وعد يحميها بجسمه... و ادم بيخبي وعد في حضنه سمع صوت صريخ اخته مايا، ساب وعد و جري، و نزل ليها... ادم نزل بسرعة... ادم: مايا انتي كويسة؟. مايا: ايه ضرب النار ده؟ عز: ادم هما بيحاولوا يشتتوا انتباهنا... وبعدين سمعوا صوت زجاج بيتكسر، و وعد بتصرخ.. ادم طلع ليها جري و فتح الباب.. لقي وعد ضمت رجليها عليها و قاعدة في الارض و خايفة...
ادم راح و حضنها... ادم: خلاص اهدي... وعد(بخوف): دول دول كسروا إزاز البلكونة... ادم: قومي معايا... وعد قامت و ماسكة في ادم جامد، و ادم راح ناحية الازاز اللي مكسور، و كان بيدور بعيونه على حاجة... وعد: بدور على ايه؟ ادم ساب وعد و راح مسك ورقة بيضة، و فتحها لاحظ ان اعدائك كتير يا شيطان، و لو اتحدوا كلهم انت اللي هتخسر و هتخسر كتير، حافظ على مراتك و اختك وعد: مكتوب ايه؟ ادم حط الورقة في جيبه..
ادم: مش مكتوب حاجة، يلا ننزل... ادم خد وعد و نزل ليهم... عز: عرفتوا مين؟ ادم: تعالوا على المكتب، تميم ابعت حد يصلح الازاز اللي فوق... تميم: تمام... و جه حد صلح الازاز و تميم و عز و ادم دخلوا المكتب... وعد: انتي كويسة؟ مايا: اه، و انتي؟ وعد: من ساعة ما شوفت ادم و انا حياتي اتقلبت... مايا: يا رب، تعالي بقي كلي انتي مأكلتيش... وعد: منه لله ادم ده، بكرهك يا ادم.. وعد راحت كلت... اما عند ادم و عز و تميم...
تميم: ده معناه ان في اكتر من عدو.. عز: جاسيكا و مين تاني؟ ادم: معرفش... تميم: لازم نعرف مين انضم للمافيا حديثا... عز: انت عارف انهم مش بيفصحوا عنه في اول شهر... ادم: تميم عز زودوا الحراسة اكتر و اكتر... عز: بس هي مكنتش عربيات دول كانوا جايين بطيارات... تميم: هنحاول نعرف اكيد... -في مكان تاني... في مستشفي الامراض العقلية... سيرين قاعدة على سريرها و مش بتتحرك و لا بتتكلم... الباب خبط، و دخل الدكتور...
الدكتور: اهلا انسة سيرين... سيرين بصتله بسخرية و بعدين بعدت نظرها عنه... الدكتور: هو مش انتي اسمك سيرين و لا انا جيت عنوان غلط و لا ايه؟ الدكتور: تمام انا الدكتور اياد المسئول عن حالتك.. اياد: مفيش اي رد فعل، تمام.. اياد: مش ناوية تقولي اي حاجة؟او عايزة تقولي اي حاجة او تعيطي او تضحكي او حتى ترجعي... اياد: يا بنتي اتكلمي انا صبري قليل... اياد: يا بت انتي...
اياد: انا فصلت منك الصراحة هروح اشحن بطاريتي و اجي، تومام... اياد سابها و مشي، و سيرين نامت... -في مكان تاني... -في بيت عائلة النجار... سلوي: ايه اللي بيحصل لينا ده؟ مصطفي: مش عارف يا امي، بجد بجد يعني انا طاقتي قربت تخلص... محمود: احنا لازم نشوف الاول مصلحة الشباب..
منال: وعد هنعمل ايه في موضوعها؟و حمزة اللي عايز يخطب ده؟و نور اللي بترفض كل العرسان دي، و وليد الكلب ده، و سيرين اللي اكتر واحدة مظلومة، في اكتر من حاجة... سعاد: بما انا ادم وافق انه يتجوز وعد علشان يحميها يبقي على الاقل معجب بيها، لانه مش هيورط نفسه كدة و خلاص، و وعد اللي بترفض كل عرسان العالم وافقت تجوزه يبقي اعجبت بيه، ليه بقي منخلهمش يكملوا في الجوازة، و كمان هو ابن حلال و يستاهل..
سلوي: متفقة معاكي... منال: اما بقي نور نجيب ليها عريس مستحيل مستحيل ترفضه و مفهوش اي عيب غير عيب بسيط موجود في كل الرجالة يعني، و نضغط عليها بينا.. سعاد و سلوي: تمام... محمود: هو اذا اتجمعوا بنات حواء حضرت جميع الشيطاطين بقي... مصطفي: ينهار دول و لا مخابرات بتخطط... سلوى: مصلحة الشباب اهم، و خططوا معانا... محمود: حمزة البنت اللي هو مختارها بنت محترمة و انا عارفها و بنت مجتهدة و مناسبة ليه...
مصطفي: بالنسبة للاستاذ ريان البيه اللي حاطط عينه على مايا و ساعدها و الكلام ده، مش احنا بقينا نسايب يعني ريان هيتجوز اخت جوز اخته... منال: حد فهم حاجة... مصطفي: اقصد ان ادم جوز وعد و وعد اخت ريان و مايا اخت ادم، فهمتوا... سعاد: نوعا ما... مصطفي: اعتقد انه هيوافق صح... محمود: طبعا...
سلوي: بالنسبة لبدر و سيلين اللي انا عرفته ان بدر طلب من سيلين يودوا علاقتهم فرصة و سبها تفكر، احنا بقي نلعب ازاي هتحول انا و اقول انا قولت انتوا هتتخطبوا يعني هتتخطبوا و يقربوا من بعض... سعاد: حماتي دماغك عسل... منال: عسل بس عسل و قشطة و سكر كمان.. محمود: طب مفيش حتة فطيرة بقي يعني و لا ايه؟ سعاد: اتريق اتريق... سلوي: اتفقنا... مصطفي: و نانسي...
سلوي: نانسي صغيرة بعد ما نخلص من الكبار الاول، و كمان نانسي جاي ليها عريس قريب قريب اوي...
-في مكان تاني... في مستشفي نانسي و نور... مهاب: انسة نور... نور: افندم... مهاب: هو فين انسة وعد؟. نور(ببرود): معرفش... مهاب: تمام شكرا... محسن: مهاب تعالي عايزك... نور: نانسي اشتغلي مكاني عقبال ما اجي... نانسي: تمام... نور راحت ورا محسن و مهاب... محسن: الشيطان عايز خمس اشخاص بس مش من هنا... مهاب: من فين؟ محسن: من المشرحة... مهاب: ازاي؟
محسن: في اخبار ان في اشخاص جاية هنا مصابة كمان عشر دقايق، وظيفتك بقي ايه؟ مهاب: تمام... محسن: بيقولك ركز على العيون و القلب... مهاب: عيوني... نور كانت مصدومة، و طلعت تليفونها بسرعة... الخط اتفتح... نور: وعد... وعد: ازيك يا نور... نور(بخوف): الحقي يا وعد... وعد(بقلق): في ايه؟. نور(بهمس): دول ناويين يأخدوا قرنية و قلب ناس مصابة هتوصل كمان شوية المستشفي... وعد(بصدمة): ازاي ده؟.
وعد: طب خلاص اهدي انا جاية فورا... و قفلت الخط... مايا: في ايه؟ وعد مردتش عليها و خدت موبايلها و خرجت من القصر فورا... و ركبت تاكسي... وعد: بسرعة الله يخليك وصلني... و التاكسي وصل بعد نص ساعة... وعد نسيت انها مش مش معاها فلوس... نور: هنعمل ايه؟. وعد: نور ادفعي للسواق بسرعة... و وعد طلعت تجري... وعد: فين دكتور مهاب؟. ممرضة: بيجهز علشان داخل اوضة العمليات... وعد جريت لغاية ما وصلت ليه...
وعد(و هي بتأخد نفسها): مهاب.. مهاب: وعد في ايه؟انتي كويسة... وعد: عايزة اطلب منك طلب... مهاب: اتفضلي.. وعد: في مصاب لسة جاي صح؟ مهاب: اه... وعد: تمام المريض ده يقربلي، ممكن انا اللي اعمل العملية... مهاب: بس انتي متعرفيش اي حاجة عن حالته... وعد(برجاء): بليز... مهاب(و هو بيضعف): بس... وعد(لنفسها): ادلعي شوية انجزي... وعد(بدلع): يعني كدة هترفض اول طلب ليا.. و قعدت تقرب منه و حاصرته بين الحيطة...
وعد(بدلع): يرضيك... مهاب ضعف و لسة هيتكلم... ادم(بغضب): ووووووعد... وعد غمضت عنيها بخوف... وعد(لنفسها): اهربي... وعد: ما هو هيجبني برضو... ادم مسكها من ايديها و قربها ليه... ادم(بغضب): حسابك كبير يا وعد... ادم(بعصبية): و انت انجز خش اوضة العمليات و حسابك معايا بعدين... وعد(برجاء): ادم بليز يا ادم حرام عليك... ادم شدها معاه و هي بتقاوم... وعد: يا ادم حرام الراجل يموت... ادم شالها من وسطها...
وعد(بعياط و زعيق): ادم حرام عليك.. ادم خدها و ركبها العربية بالعافية، و ركب جمبها... تميم: هيعجبك اللي هيحصل لصاحبتك... نور: انا عملت ايه؟. تميم: لا و لا حاجة كل اللي عملتيه اتصنتي و روحتي بلغتي صاحبتك، صح.. نور(بخوف و عياط): انتوا ليه بتموتوا الناس؟ تميم(بكل برود): علشان دي وظيفتنا تمام... و سابها و مشي... نور(لنفسها): يا رب ايه اللي هيحصل لوعد، احميها.. نانسي: هو حصل ايه؟ نور: ها لا مفيش...
نانسي: ازاي و الممرضين بيقولوا ان ادم بيه شال وعد و ركبها العربية غصب؟ نور: ده جوزها يا نانسي متنسيش... نانسي: بس برضو اللي عمله غلط... نور(بشرود): الغلط غلطي انا من الاول... تميم: مهاب متنفذش حاجة... مهاب: ليه؟ تميم: اوامر الشيطان... مهاب: الشيطان مبقاش مظبوط في شغله خالص... تميم طلع مسدسه و وجهه ناحيته... تميم: ملكش دعوة علشان مخلصش منك تمام... مهاب(بخوف): حاضر حاضر... تميم: انقذ المريض...
مهاب راح و دخل العمليات و انقذ المريض... نور راحت كملت شغل و هي مشغولة بوعد... نانسي بتفكر هو ليه لغاية دلوقتي مجاش... -في مكان تاني... -عند ريان... ريان كان غضبان اوي لان مايا مش موجودة و انها مع ادم و تميم و عز، و كل ما بيفتكر ان وعد معاهم يهدأ شوية و بعدين يغضب...
-في مكان تاني... حمزة: هو انتي حمارة ليه؟ مرام: متشتمش... حمزة: و النبي؟! مرام: انا بقولك مش فاهمة... حمزة: و لا انا... مرام: دي مادة والدك و مش فاهم... حمزة: هو يشرح لينا احنا مالنا، تعالي بس اعزمك... مرام: اشطا.. حمزة: بنت و تقول اشطا، اه يا قلبي، قدامي.. حمزة و مرام راحوا اتغدوا... -في عربية ادم... وعد: يا ادم... ادم(بغضب): و لا كلمة... وعد: طب انا معملتش حاجة...
ادم(بغضب): لما مراتي تخرج من غير اذني و تقرب على راجل غيري و تدلع عليه ده اسمه ايه؟ وعد: مبدأيا انا مش مراتك، ثانيا هو اللي نوعية زبالة و انا كنت بعمل كدة علشان انقذ المريض منكوا... ادم: انتي حيوانة اوي؟ وعد: ادم بعد اذنك متشتمش تمام... ادم: هشتم... وعد: لك انا بكرهك، و كمان عرفت منين؟ ادم: في حراسة وراكي... وعد: نعم! ادم: ايه مش زوجة الشيطان اكيد تبقي محمية... وعد: لا انا مبحبش جو الحراسات ده...
ادم: و انا عايز كدة عندك مانع؟ وعد: اه طبعا... السواق: وصلنا يا حضرة الشيطان... وعد: ايه ده احنا فين؟ ادم: انزلي... وعد نزلت و ادم نزل... وعد: في ايه؟. ادم مسك ايديها و راح ناحية باب ال؟يلا و المكان عبارة عن صحراء... وعد: في ايه؟ فهمني... ادم: قولتلك مبحبش الكلام الكتير... و دخل وعد باب ال؟يلا، و دخل هو كمان... ادم: انتي لسة متعرفيش الشيطان يا وعد... وعد(بخوف): مش فاهمة...
ادم: ان في عالم الشيطان اللي بيغلط بيتعاقب... وعد: بس انا مغلطتش علشان اتعاقب... ادم: ممكن حاجات بالنسبة ليكي متكونش غلطة بس بالنسبة ليا غلطة و غلطة كبيرة... وعد: طب هنعمل ايه يعني؟ ادم: هتنالي عقابك من الشيطان... وعد: اللي هو؟! ادم: هتقعدي هنا لوحدك و هيبقي في حارسين بالظبط بره.. وعد(بخوف): ادم هنا في صحراء... ادم: انا الشيطان يا وعد، و ادم لسة هيمشي...
وعد(بدموع و رعب): ادم بليز متسبنيش هنا انا بخاف اقعد لوحدي... ادم للحظة كان هيضعف لدموعها، قرب منها و همس جمب ودنها... ادم(بهمس): دموعك مش هتأثر في الشيطان... و سابها من غير ما يبص وراه حتى... و وعد قعدت انهارت و قاعدة عمالة تعيط لغاية ما نامت و هي قاعدة على الارض... ادم راح على قصره... مايا: فين وعد يا ادم؟ ادم: مش هتيجي لمدة يومين... مايا: ليه؟ ادم: من غير سبب...
و طلع اوضته و غير بدلته لبدلة تانية باللون الرصاصي... ادم: عز هتبقي مع مايا هنا فاهم... عز: فاهم... ادم: يلا يا تميم... تميم: تمام... ادم و تميم نزلوا... مايا: هتروح فين؟ ادم: شغل... و حضنها و باسها من جبينها و مشي... ادم و تميم ركبوا عربيتهم، ووصلوا لمكان شبه مهجور... ادم(بهمس): ظبطت كل حاجة؟ تميم: اه... ادم نزل من عربيته و تميم جمبه... (الكلام كان بالروسي، ).. ادم: -؟؟(فين الفلوس؟) شخص1:؟؟؟(فين المخدرات؟).
ادم:؟,؟,؟؟؟؟؟؟، (شكلك متعرفش انك بتتعامل مع الشيطان)... شخص1: -؟، (تمام)... بعد ما الناس سلموا ادم الفلوس في اقل من لحظة حصل ضرب نار من جهة ادم و خلصوا على رجالة الطرف التاني... ادم: -؟,؟؟؟؟,؟؟؟(اللي يحاول يخدع الشيطان يستاهل الموت)... و ادم طلع مسدسه و ضرب الراجل اللي قدامه في رأسه... تميم: كل حاجة تمام... ادم: يلا بينا، ابعت لل boss... تميم: الفيديو اتبعت... و ركبوا عربيتهم و مشيوا، و وصلوا للقصر...
ادم دخل اوضته و نام من غير ميحس بالذنب ناحية وعد، مايا نامت، و تميم راح نام، اما عز فقعد يفكر في نانسي...
-نور و نانسي روحوا البيت... -في بيت عائلة النجار... سلوي: بالنسبة لحمزة.. حمزة: عملت مصيبة و لا ايه؟ مصطفي: اسمع الاول... سلوي: قررنا نخطب ليه... حمزة(بحذر): ايوه بقي مين؟ سعاد: البنت اللي بتحبها مرام... حمزة(بفرحة): احلفي العب يلا... و قام حضن الكل... ريان: مبروك يا ابني... بدر: الف مبروك... سيلين: مبروك... هدي: ازاي كدة و بنتي في المستشفي؟. سلوي: و يا تري مين اللي وصلها للحالة دي!؟ رحيم: امي بس...
سلوي: خلص الكلام، و اه بنتك جالها عريس و انا موافقة يا ناصر... ناصر: المهم رغبتها و يكون محترم... سلوي: هنعرف موافقتها بعد المقابلة... بدر: بس لو رفضت يبقي خلاص... محمود: اكيد يا ابني... نانسي: مرفوض من قبل ما اشوفه... نور: يا بت شوفيه الاول ممكن يطلع واد مز كدة... منال: في عريس جاي لنور و كل الكبار موافقين لانه عريس لقطة... نور(بصدمة): مين انا؟
سلوى: انتي رفضتي رفاعي علشان بلطجي ده رجل اعمال و محترم و طول بعرض و عضلات و وسيم من الاخر... مصطفي: انا عن نفسي موافق الراجل ميتعايبش و لو رفضناه يبقي احنا حمير... نور: يا عمو، يعني كلكوا موافقين... محمود و منال و سعاد و مصطفي و سلوي: اه... نور(بخبث): تمام و انا موافقة... و بعدين قعدوا اتكلموا و كل واحد قام على اوضته...
-اما عند وعد قامت حسيت كل جسمها متكسر، و قامت اكتشفت كل ال؟يلا، و بعدين جابت بطنية ليها في الصالة و نامت على الكنبة و شغلت التلفزيون... و فجأة سمعت صوت مريب...
رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون
- وعد قامت حسيت كل جسمها متكسر، و قامت اكتشفت كل ال؟يلا، و بعدين جابت بطنية ليها في الصالة و نامت على الكنبة و شغلت التلفزيون... و فجأة سمعت صوت مريب... وعد(لنفسها): ايه ده؟ وعد: هسأل اللي بره... وعد قامت و حاولت تفتح باب ال؟يلا مفتحش، خبطت عليه.. وعد: يا اللي بره... حارس1: نعم... وعد: ايه الصوت ده؟ حارس1: دول ذئاب... وعد خافت جدا و اترعبت... وعد: انتوا ممكن يحصل ليكوا حاجة طيب... حارس1: معانا مسدسات...
وعد فكرت في حاجة... وعد: طب حد يجبلي واحد علشان لو حصلي اي حاجة و ملحقتونيش... حارس1: الشيطان مأمرش بكدة... وعد(بمكر): بس امركوا بإنكوا تحموني، و انكم تدوني مسدس علشان احمي نفسي يبقي بتحموني... حارس1: ثانية... حارس2: في ايه؟ حارس1: الهانم عايزة مسدس علشان لو حصل حاجة و احنا ملحقنهاش... حارس2: الشيطان مقالش لينا... حارس1: ما هي بتقول بس هو قالنا اننا نحميها و ده يعتبر حماية ليها... حارس2: عندها حق...
حارس1: تمام... الحارس ده راح عن باب ال؟يلا... حارس1: يا هانم... وعد(بأمل): ها... حارس1: في شباك كدة عند حضرتك افتحيه هتلاقي فيه حديد هوديكي منه المسدس... وعد(بفرحة): تمام تمام... و لقت الشباك و فتحته لقت حاطط عليه حديد.. وعد: فين؟ حارس1: اتفضلي... الحارس ودي لوعد المسدس، وعد اول ما مسكته... وعد: تقيل كدة ليه اوف... و قفلت الشباك... وعد: بتلعب معايا يا ادم هنشوف...
و بعدها وعد بدأت تدور في كل مكان في ال؟يلا علشان تخرج و تهرب... و بعدها ملقتش راحت قعدت... وعد: اوف يا رب... وعد: المطبخ... و قامت جريت على المصبخ تدور لغاية ما لقت حاجة زي باب ورا الترابيزة، زقت الترابيزة و لقت ايد الباب فتحت... وعد(بفرحة): حلو اوي كدة، همشي الصبح علشان خاطر بليل الذئاب و كدة... و قفلت الباب تاني، و راحت ناااااامت على الكنبة... -في الصباح الباكر... نور: يلا يا نانسي.. نانسي: تمام...
نور و نانسي راحوا الشغل... نور: استاذ تميم فين؟ ممرضة: في اوضة المكتب... نور: تمام شكرا... نانسي: عايزاه ليه؟ نور: هقوله حاجة... نور راحت على المكتب، و خبطت. تميم: ادخل... نور دخلت... تميم: خير... نور: احم عايزة اطلب طلب... تميم(بإستغراب): اطلبي.. نور(بسرعة في الكلام): عايزاك تخطفني... تميم(علشان يتأكد): قولي تاني كدة... نور: عايزاك تخطفني... تميم: مبحبش الهزار... نور: بص مش بهزر، بس عايزاك تخطفني الله..
تميم(بصدمة): انتي مجنونة؟هو مش انتي كنتي عايزة تمشي لما خطفتك و لا بيتي عجبك و لا ايه النظام؟ نور: بص يا سيدي العائلة جايبين عريس ميترفضش الصراحة تمام، و انا رافضة نظرا لوعدي لوعد تمام، فانت هتخطفني و اقعد كام يوم مختفية و لما ارجع اقولهم ايه انا مش موافقة، فهما هيتقبلوا حالتي و يرفضوا، ايه رأيك عبقرية صح؟ تميم: زفت... نور: الله ليه بقي؟ تميم: لانك تافهة اوي ارفضي و خلاص...
نور: مش موافقين، بيقولوا السبب و هو الصراحة يعني الواد مز و ميتسابش... تميم(بغيظ): خلاص اتجوزيه.. نور: لا مش عايزة... تميم: ضيعتي وقتي و خلاص، قومي امشي.. نور: تمام انا هروح أجر بلطجية، شكرا باي... نور قامت مشيت... تميم: غبية... نور(لنفسها): اهدي بقي... نور: مهاب.. مهاب: نعم.. نور: تعرف بلطجية... مهاب(باستغراب): ايه! نور: بلطجية للتأجير... مهاب: اه... نور: تمام هما فين؟ مهاب: في حتة كدة اسمها(، ).. نور: فين بقي؟
مهاب: هبعتلك في ماسدج... نور: تومام، شكرا... -في قصر الشيطان... مايا: ادم انا عايزة اشتغل... ادم: شركات اخوكي مليانة... مايا: لا مكاني، في شركة بابا... ادم: تمام هيبقي وراكي حراسة مخفية... مايا: ليه؟ ادم: كدة... مايا: هو انت ازاي عايش و كدة انا مش فاهمة... ادم: مايا كل حاجة هتعرفيها في الوقت المناسب تمام، متقوليش لبابا يا مايا... مايا: حاضر، هقوم البس علشان اروح الشغل.. ادم: تمام...
مايا قامت لبست و نزلت ركبت العربية... عز: ادم فين وعد؟ ادم: ملكش فيه... عز: ادم وعد فين؟ ادم: واحد و مراته احنا احرار... عز: لا يا ادم عارف ليه... ادم(ببرود): ليه؟ عز: هي مش موافقة بالجوازة دي تمام، و انت اتجوزتها علشان تحميها من ال boss لانها ملهاش ذنب، و كمان كفاية انها مبلغتش عنك، كل اللي هي عملته كانت بتحاول تنقذ الناس من شرك شر الشيطان يا ادم... ادم(ببرود): خلصت؟
عز: هتفضل زي ما انت يا شيطان، هتندم و هتخسر وعد... عز قام مشي، و ادم طلع تليفونه... الخط اتفتح... ادم: ايه الاخبار؟ حارس1: تمام يا باشا... ادم: طلبت حاجة او كدة؟ حارس1(بتردد): لا... ادم: متأكد؟ حارس1: اه يا باشا... ادم: تمام... ادم قفل التليفون و قام راح يشتغل... -في شركة ريان... مايا دخلت الشركة... موظفة: استاذ ريان مايا جت... ريان قام جري ليها... ريان: انتي كويسة... مايا(بابتسامة): اه عامل ايه؟
ريان: الحمد لله، تعالي.. مايا دخلت معاه المكتب... ريان: عملتي ايه؟و وعد عاملة ايه؟ مايا: انا تمام و وعد برضو... ريان: انا مش فاهم حاجة يا مايا... مايا: ادم قال انه هيفهمنا كلنا بس معرفش امتي... ريان: وحشتيني... مايا(باحراج): ايه ده؟ ريان: ايه بقولك وحشتيني... مايا: شكرا... ريان: مكسوفة؟ مايا: احم راحة اشتغل، باي.. مايا راحت تشتغل و ريان كمل شغله و هو مبسوط... -عند وعد... وعد قامت من النوم، و غسلت وشها...
وعد: يلا يا وعد النهار طلع من بدري... وعد(بتذكر): هو مش انا معايا الموبايل صح طب ما اتصل باي حد، انا كنت غبية اوي بجد... و بتدور على التليفون في السلوبيتة و في الجيب.. وعد: راح فين؟انا كنت غبية اوي، ازاي مفكرتش فيه من امبارح... وعد: طب خده... -flash back... وعد(بدموع و رعب): ادم بليز متسبنيش انا بخاف اقعد لوحدي ارجوك... ادم للحظة كان هيضعف لدموعها، قرب منها و همس جمب ودنها...
ادم(بهمس): دموعك مش هتأثر في الشيطان... و خد موبيلها من جيبها، و هي مركزتش... و بعدين مشي من غير ما حتى يبص وراه... -نرجع تاني... وعد: ممكن يكون خده، طب انا همشي... و خدت المسدس و حطته في جيبها و خرجت من باب المطبخ، و مشيت بحذر جدا و وصلت لورا ال؟يلا، و بعدين بدأت تجري كتير... لغاية ما وصلت لمكان من حواليها صحراء كله... وعد: ده كله صحراء، امشي منين... و بعدين اختارت جهة و مشيت فيها و عمالة تجري...
و كان وقت الغروب قرب... وعد(بدموع): الذئاب هتطلع يا رب... و جريت شوية كمان... وعد(بتردد): اطلع، لا لا مش هطلع، لا انا هطلع الجبل بس... وعد: بس ممكن يكون في ذئاب فوق... وعد: ممكن لا، انجزي اطلعي... وعد بدأت تطلع الجبل و رجليها تقع، و تحاول تطلع، و فجأة وقعت خالص من على ارتفاع بسيط على الجبل و رأسها خبطت في صخرة و اغمي عليها...
-في مكان تاني... عند نور... نانسي: يلا يا نور نمشي... نور: لا اتصلي انتي ببدر يوصلك انا ورايا شغل... نانسي: تمام... بدر جه و خد نانسي و مشي... نور ركبت تاكسي و راحت للمكان اللي مهاب كتبه ليها... و بعدين نزلت... نور: ايه الاماكن دي! نور: انا همشي احسن... شخص: رايحة فين يا قطة؟ نور(بخوف): ها... شخص2: شكلك مضيعة الطريق، تعالي نوصلك.. نور: بعد اذنك سيبني امشي تمام... نور لسة هتمشي...
شخص3: هو إلى بيدخل المنطقة دي بمزاجه بيخرج بمزاجه... نور: قصدك ايه؟ شخص2: قصده انك مش هتخرجي من هنا بمزاجك.. نور: انا معملتش حاجة لحضرتك... شخص1: لا عملتي، عندك مانع؟ نور(لنفسها): منك لله يا تميم لو مكنتش رفضت مكنتش هاجي هنا... نور: لو سمحت يعني... لقت عربية جاية من وراها، تميم نزل... تميم: اركبي العربية... نور: تميم... تميم: اركبي... نور جريت ركبت العربية بتاعته... شخص3: شايفك داخل شمال علطول...
تميم بصله و بدأ ضرب فيهم كلهم... و بعدين ركب العربية، و ساق و مشي... نور: تميم انا... تميم(بصوت عالي): بس اخرسي... تميم: ده يعني البديل؟! نور: انت رفضت... تميم: اخرسي خالص... تميم ساق بعربيته و راح على الفيلا اللي كانوا فيها قبل كدة... نور: احنا جينا هنا ليه؟ تميم: مش انتي عايزة تتخطفي... تميم خدها و دخلها ال؟يلا... نور: يعني انت موافق؟ تميم(ببرود): اه، اطلعي غيري و نامي... نور: مش جايلي نوم...
تميم: تسمعي كلام اللي خطفك تمام... نور رفعت حاجبها ليه... تميم: يلا... نور: تمام اوف... تميم: هاتي تليفونك... نور: ليه؟ تميم: اكيد هيتصلوا بيكي... نور: تمام... طلعت تليفونه و ودته ليه... نور طلعت غيرت هدومها و نامت علطول، تميم قعد شوية و بعدها نام على الكنبة... -في مكان تاني... محمود: هي نور ليه مجتش لغاية دلوقتي؟ نانسي: قالت انها عندها شغل.. سعاد: اتخطفت تاني، لا لا يا رب...
حمزة: اهدي يا ماما، ممكن تليفونها فصل شحن... ريان: متخافوش خير... منال: طب حد يتصل بوعد يطمن عليها... سيلين: نبقي نروح ليها بعدين، دلوقتي نور... مصطفي: قدموا بلاغ... بدر: لازم يعدي 24 ساعة... منال: اهدي بس يا سعاد... هدي: هتلاقيها ما عشيقها... سلوي: هدي اخرسي مش معني ان بنتك عملت كدة يبقي كل البنات عملت كدة... رحيم(بانكسار): عندك حق يا امي... ناصر: متقلقش يا رحيم خير... سلوي: الكل ينام متخافوش خير...
-في مكان تاني... عند سيرين... اياد: يا بت اتكلمي، جبتي اخري... اياد: طب اطلبلك اكل معايا انا بعشق الاكل... اياد: يا بت هضربك... سيرين بصتله بخوف... اياد: لا خلاص اسف بهزر... اياد: طب حصل ايه؟ اياد: هجبلك شيكولاتة... اياد: مفيش فايدة... اياد: تومام... اياد خرج و دخل فجأة خلي سيرين تتخض... اياد(بمرح): شكلك حلو علفكرة... و بعدها خرج، و سيرين استغربت... -في قصر الشيطان... ادم: عملتي ايه في الشغل؟ مايا: تمام...
ادم: فين تميم يا عز؟ عز: هبقي اقولك بعدين... مايا: عايزة اكلم وعد يا ادم... ادم: لا يا مايا مش دلوقتي... مايا: بليز، بليز بليز يا ادم... ادم: مايا مينفعش... مايا: ده اول طلب ليا يا ادم.. ادم: تمام يا مايا... ادم طلع تليفونه و اتصل بالحارس... الخط اتفتح... ادم: الو... حارس1: نعم يا حضرة الشيطان... ادم: اديها التليفون... حارس1: حاضر... الحارس راح و خبط على الباب، مفيش رد...
حارس التاني راح فتح الشباك و نادي برضو مفيش رد... ادم: ايه؟ حارس1(بارتباك): الهانم مش بترد.. ادم(بقلق): حاولوا تاني و انا جاي... مايا: في ايه؟ ادم: مفيش... عز: اجي معاك... ادم: خليك جمب مايا، انا راجع باي.. ادم طلع جري و ركب عربيته و راح على ال؟يلا... ادم: ازاي ده؟ و طلع المفتاح و فتح باب ال؟يلا... و دخل دور في كل مكان... ادم(بصوت عالي): ووووووووعد...
و بعدين دخل المطبخ، لقي ان الترابيزة متحركة من مكانها و الباب مفتوح... ادم(بغضب): و ربي لاوريكي يا وعد لما اشوفك... ادم(بغضب): انتوا حمير هنا، انا كنت موقفكم هنا ليه؟ ادم: ايه اللي حصل؟ حارس2(بخوف): يا بيه هي... ادم: احكي...
حارس2: كان في ذئاب هنا و هي سألت ايه الصوت ده و قالت انتوا مش خايفين، فقولنا لا معانا مسدسات هي طلبت واحد و قالت يعني علشان احمي نفسي لو انتوا ملحقوتنيش فاحنا اترددنا يا باشا الاول و بعدها احنا ودينا ليها المسدس من الشباك، بس يا باشا... ادم: هو مش انا سألتكوا هي طلبت حاجة و لا لا و انت قولت لا... شخص1: خوفنا من حضرتك يا باشا... ادم طلع مسدسه و قتلهم... ادم: قبل الصبح تكون موجودة...
شخص: تمام يا شيطان... ادم دخل ال؟يلا و قعد فيها على اعصابه... -في مكان تاني... وعد نايمة في مكان زي الخيمة و رأسها مربوطة بشاش و نايمة... بنت: هي اتعرضت لضربة جامدة ممكن تفقد الذاكرة... راجل: حاولي تساعديها يا بنتي... بنت: حاضر يا بابا... راجل: ماشي يا زينة خلي بالك من نفسك اقعدي معاها... زينة: حاضر... شخص(بصوت قاسي): مين اللي جوا؟
زينة(بخوف): منعرفش، بنت ابويا لاقاها واقعة و راسها مخبوطة في صخرة خدها معاه و ركبها على الجمل و جبها هنا هو كام راجل من رجالتك...
الراجل ده كان ناوي يدخل، زينة اعترضت طريقه.. شخص: ايه؟وسعي... زينة: البنية لابسة لبس مينفعش تشوفها بيه يا محمد... محمد: وسعي من وشي... محمد سابها و دخل الاوضة اللي وعد فيها... دخل لقي وعد نايمة و رجليها البيضة باينة كلها و السلوبيتة الجينز جميلة عليها و شعرها الاسود الحرير مفروش على المخدة و الشاش مربوط حوالين رأسها و رجليها اليمين... محمد سكت من الصدمة و انصدم من جمالها...
زينة: محمد مينفعش كدة دي ضيفة عندينا... محمد: البنت دي هتتنقل في اوضتي اللي في الجبل... زينة: مينفعش يا محمد.. محمد سابها و راح عند وعد و شالها و راح على اوضته و نيمها على سريره... زينة: محمد مينفعش ممكن تكون متجوزة اومخطوبة او مكتوب كتاب اي حاجة يا محمد، انت تعرف في الاصول برضو يا واد عمي... محمد: زينة روحي شوفي عمي، يلا... زينة مشيت بسرعة و غضب و راحت لوالدها... زينة: ابوي خلي محمد يبعد عن البت دي...
عبده: حصل ايه؟ زينة: خدها و نيمها في سريره... عبده قام بسرعة و راح لمحمد.. عبده: محمد يا ولدي ميصوحش... محمد: دي ليا انا يا عمي، تمام.. عبده(بخيبة امل): تمام يا ابني، و بعدين وعد اتحركت برقة في نومها، خلت محمد يتجنن... محمد: انا خارج قبل ما اتهور... محمد: محدش يدخل عليها فاهمين... عبده و الرجالة: تمام يامحمد بيه... -وعد بدأت تفوق... وعد(و هي مش مركزة): آآآآآآه... وعد: انا فين؟ادم حصل ايه؟
و بعدين بدأت تفوق لقت نفسها في مكان غريب زي كإنه مكان تحت الارض... وعد: عاااااااااااااااااااا... محمد اول ما سمع صوتها دخل ليها... محمد: خير يا حبيبتي... وعد: انت مين؟انا فين؟ادم فين؟حصل ايه؟ محمد: انتي حبيبتي، و معايا في الجبل، و حصل ايه انقذناكي من الموت... وعد(و هي بتهز رأسها): لا لا انا مش حبيبتك، جبل ازاي انا مين جبني... زينة: اهلا يا حبيبتي... وعد: انتوا مين الله؟فين ادم؟
محمد(بعصبية): ادم مين؟اياكي تنطقي اسم راجل تاني فاهمة... وعد(بصوت عالي): انت مالك الله، فين ادم؟و ربي ادم لو بيهزر هنزعل.. محمد شدها من شعرها و وعد صرخت جامد... وعد(بدموع): سيبني... عبده: خلاص يا محمد سيبها دلوقتي... محمد: اخرج بره.. عبده خرج بسرعة... زينة: سيبها الله... محمد: فاهمة متنطقيش غير اسمي اسمي انا و بس.. وعد: انت مين اسااسا؟ محمد: انا محمد، جوزك... وعد بصتله و فتحت عنيها بصدمة... وعد: ازاي؟
محمد: هجيب المأذون و نكتب الكتاب.. وعد: روح احلم انا متجوزة... محمد مسك ايديها يشوف فيها دبلة و لا لا... محمد: مش في ايدك دبلة... وعد: مجبناش دبل.. محمد: و انا هصدق الكلام ده يعني... وعد: يا استاذ محمد ابعد عني، انا واحدة متجوزة و جوزي ليه اسمه و مركزه في العالم، ابعد.. محمد: اسمه ايه؟ وعد: ادم... محمد: ادم ايه؟ وعد: معرفش... محمد شدها من شعرها اكتر، و وعد صرخت... وعد: و الله ما اعرف... وعد: لقبه الشيطان...
محمد بصلها بصدمة... محمد: ادم و تميم و عز... وعد: اه اه.. محمد: بس الشيطان مش متجوز.. وعد: جوازنا سري... محمد: عرفي يا كلبة... و ضرب وعد كتير بالقلم.. زينة: بس بقي كفاية... زينة راحت حضنت وعد... محمد: تعرفي جتيلي من السماء هكسر الشيطان بيكي... محمد: دي متخرجش من هنا... زينة حضنت وعد و وعد بتعيط... و بعد شوية، لقت محمد داخل بمأذون...
رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون
زينة حضنت وعد و وعد بتعيط... و بعد شوية، لقت محمد داخل بمأذون... وعد(برعب): ايه ده؟ محمد: المأذون هيكتب كتابنا... وعد(بصوت عالي): انااااا متجوزة الله... محمد: صوتك ميعلاش... وعد: يا مأذون و الله العظيم متجوزة... المأذون: محمد بيه مش هنقدر نجوزها و هي متجوزة... محمد(بغضب): دي متجوزة عرفي يعني ميتحسبش... وعد: و الله لا مش متجوزين عرفي... زينة: في ايه بقي ما تسيبوا البنية في حالها... محمد: زينة اخرسي..
وعد: و كمان انت تعرف اسمي حتى علشان تتجوزني، ها ايه الهبل ده؟انت مريض... محمد: اتصرفوا هي هتبقي ملكي فاهمين... المأذون: في حل واحد... محمد: قول انجز... المأذون: تعملوا قعدة عرب و الشيخ عزت يبقي موجود... محمد: ازاي؟ المأذون: لو زي ما بتقول حضرتك انه زوجها راجل كبير في المجتمع يبقي هتعرفوا توصلوا ليه... محمد: تمام... -اما عند ادم... ادم(بغضب): ازاي يعني مش لاقينها، انتوا مجانين..
حارس1: دورنا في كل مكان حتى في راجل اتصاب بسبب الذئاب... و بعدين تليفون ادم رن... الخط اتفتح.. ادم: مين؟ محمد: معايا حاجة تخصك يا شيطان... ادم: مين معايا؟. محمد: مش فاكر ايام الجبل و لا ايه؟ ادم: محمد... محمد: عليك نور... ادم(بعصبية): انجز مش فاضي ليك... محمد: بدور على مراتك و لا ايه... ادم(بعصبية و صوت عالي): قسما بربي لو عندك يبقي تقول على نفسك يا رحمن يا رحيم...
محمد: هششش اهدي دي هي اللي عايزاني اتجوزها و طالبة تطلق منك، تعالي مكان الجبل مستنيك... و قفل الخط... ادم اتعصب جدا لما قال هي عايزة تطلق و عايزاني... ادم خرج بسرعة ركب عربيته و وراه جيش من الحراس... و بعدين وصل للجبل بسرعة و نزل واخد مسدسه معاه... محمد: قسما بربي تقولي كلمة غير اللي انا قولتها يبقي تنسي جوزك و هتبقي ارملة... وعد(بدموع): بليز انا معملتش ليك حاجة... محمد: سمعتي؟ وعد: حاضر حاضر...
ادم قبل ما يطلع الجبل خده منه مسدسه و مخلوش حد من الرجالة يطلع معاه... ادم طلع زي قعدة عرب كدة... ادم: فين مراتي؟ عزت: اقعد يا ادم يا ابني... ادم: فين مراتي؟ محمد: هو مش الشيخ عزت قالك اقعد... ادم(بغضب): و ربي لو مراتي حصلها حاجة يبقي هنسي اني كنت واحد منكوا في يوم... عزت: اقعد يا ادم... ادم قعد... محمد: هي عايزة تعيش معايا و تجوزني... عزت: حسب اللي هي هتقوله... عزت: عبده خلي زينة تجيب البنية...
عبده: حاضر يا شيخنا... عبده: زينة جيبي البنية و تعالوا... وعد: ادم هنا؟. عبده: يستحسن تسمعي كلام محمد يا بنتي... زينة خدت وعد و خرجوا... ادم(بلهفة): وعد، و لسة هيقوم ليها... عزت: اقعد يا ادم... عزت: تعالي يا بنتي... وعد بصت لادم... ادم: اسمعي الكلام يا وعد... وعد راحت قعدت جمب الشيخ عزت... عزت(بإبتسامة بشوشة): انتي زوجة ادم؟ وعد(بخوف): اه... عزت: متخافيش... وعد: مش خايفة...
عزت: تمام، ايه اللي جابك هنا و عمل فيكي كدة؟ وعد: ادم وداني في؟يلا هنا و راح يخلص شغل و كان هيرجع يخدني، بس انا خفت لما سمعت صوت الذئاب و خرجت و بعدين توهت و وقعت و خبطت رأسي و اغمي عليا... عزت: الكدب مش هيفيد لانك لو كنتي خوفتي من صوت الذئاب كنتي هتقعدي في البيت لغاية ما جوزك يجي... وعد بصت لادم، ادم بصلها بإطمئنان... عزت: عموما محمد عملك حاجة؟ وعد بصت للشيخ عزت و بعدين بصت لمحمد و بعدين بصت لادم...
ادم: وعد عملك حاجة؟ وعد: معرفش... عزت: دي مش إجابة... وعد: انا مبحبش الاسئلة.. عزت: طيب اخر سؤال معلش استحمليني... عزت: عايزة ادم و لا محمد؟ وعد: اكيد مش هختار محمد لانه معرفهوش، و طبعا هختار جوزي، و محمد هددني بإنه هيقتل ادم لو قولت اللي انا قولته... محمد(بعصبية): يا بنت... ادم(بغضب): و لا كلمة يا محمد، متنساش انها زوجة الشيطان... وعد قامت وقفت و ادم وقف... عزت: خلاص يا محمد، هي مراته...
ادم قرب من وعد، و وعد بصتله بعتاب... ادم: وعد انا... وعد حضنته جامد و قعدت تضربه على ضهره و تعيط... وعد: بكرهك بكرهك يا ادم، فاهم مش هسامحك... ادم: اسف... وعد: لك بكرهك يا ادم... كل اللي كان موجود كان مستغرب من ادم لانه اعتذر.. عزت: جت اللي تخليك تتغير يا ادم... ادم بصله، و بعدين بص على وعد اللي حضناه جامد... ادم: هشششش اهدي انا جمبك... وعد: عايزة اروح... ادم: تمام... وعد(بهمس): احم سقعانة...
ادم قلع الجاكت بتاعه و لبسهولها... وعد(بهمس): و رجلي... ادم بص على رجلها، و رفع حاجبه... ادم(و هو رافع حاجبه): اقلعلك البنطلون يعني... وعد بصت في الارض و اتحرجت... وعد: علفكرة مش قصدي انت علطول بتفهم غلط... ادم نسي اللي حواليه... ادم قربها منه اوي و حاصرها بإيده... و ادم كان نسي محمد اللي قاعد بيولع ده، و عزت الشيخ الكبير و زينة البنت، و كل الرجالة...
و قرب من وعد جامد و(لخيالكوا)، و كانت وعد ساكنة بين إيديه... و بعدين ادم بعد عنها و قال... ادم(بهمس): دفيتي؟ وعد استدركت الموقف و رمشت بعنيها كتير، و بصت حواليها لقت الكل باصص عليهم... وعد(بهمس): ينعل ابو شكلك يا ادم، منظري بقي زبالة، بكرهك... ادم: زينة معندكيش اي فستان او عباية طويلة علشان وعد سقعانة... عزت: انا شايف ان بعد اللي انت عملته ده انت محتاج تخش تريح انت و مراتك...
وعد اتكسفت جدا و خبت وشها في رقبة ادم... ادم(بمكر): وجودي ممكن يسبب ازعاج لمحمد يعني بلاش... محمد(بغضب): علفكرة اللي الراجل هو اللي بيخلي مراته تلبس محترم و تحتشم و ميعملش اللي انت عملته ده خالص... ادم(بعصبية): و انت مالك يا روح اهلك انت؟واحد و مراته، و علفكرة انا راجل و راجل اوي...
وعد: علفكرة يا استاذ محمد مش معني انه سايبني البس براحتي يبقي هو مش راجل بالعكس ادم هو ارجل راجل قابلته في حياتي، ادم ممكن يعمل اي حاجة بس علشان يحميني، ادم اضرب رصاصة قبل كدة بسببي و اضرب بمطوة برضو بسببي، و اتحط في مشاكل برضو بسببي... محمد(بعصبية): و يا تري عارفة انه شغال في المافيا..
وعد(بصوت عالي): اه عارفة و متقبلاه و هو كدة، و مش معني انه متغيرش او اتغير يبقي انا مش هفضل احبه، اللي بيحب حد بيحب عيوبه قبل مميزاته يا استاذ محمد... ادم كان مدهوش من كلام وعد جدا، و الشيخ عزت و عبده و محمد اتصدموا لانهم عرفوا ان وعد عارفة و عادي... ادم: يلا يا وعد... وعد: تمام... عزت: هتبيتوا الليلة الذئاب مش هتتركوا في حالكوا..
زينة: انا جبت لوعد عباية بيتي و عباية خروج و شوية زينة، زي ما الشيخ عزت طلب... ادم: ايه لازمته؟ عزت: هتحضروا كتب كتاب في البلد بكرة... ادم: بس... عزت: محمد خش جيب لادم احسن عباية عندك... محمد: معنديش... عزت: محمد... محمد: حاضر... محد راح و جاب لادم عباية ينام بيها و عباية يحضر بيها الكتب كتاب... وعد: انت موافق؟ ادم: مش عايزة؟ وعد: براحتك... ادم: شوفي لو عايزة ترتاحي نروح...
وعد: ما بعرف، و كمان هنا في ملل و مفيش موبايل... ادم: هوديكي موبايلي.. وعد(بصوت عالي نسبيا): واو حضرة الشيطان هيتنازل و يوديني تلفونه انه حدث تاريخي مش هيتكرر... ادم: طب قدامي يا وعد، علشان مهزأكيش... عزت: زينة خدي وعد الاوضة... عزت: و انت يا محمد انت و ادم، تعالوا... محمد: ليه يا شيخ... عزت: كدة... وعد بصت لادم برجاء... ادم: بعد اذنك يا شيخ عزت هودي مراتي و اجي... محمد: هي صغيرة مثلا ما زينة معاها...
ادم: ملكش فيه... ادم قرب من وعد و بعدين لاحظ ان في جروح جمب شفايفها و خدودها عليها اثر ضرب... ادم(بغضب): وعد مين عمل كدة؟ وعد: عمل ايه؟ ادم: مين ضربك يا وعد؟ وعد: محدش... ادم: بس انا عرفته... ادم قرب من محمد و ضربه، محمد ردله الضربة و قعدوا يضربوا بعض... وعد: ادم لا... عزت: سيبيهم... وعد(بصريخ): ادم لا بلاش علشان خاطري... محمد: ايه هي السنيوريتا خايفة عليك... ادم: ملكش فيه...
و قعدوا يضربوا بعض لغاية ما وشهم اتخرشم... عزت: طلعتوا غلكم في بعض، طلعتوا كبت السنين... محمد: هو اللي مشي زمان و فضل عليا ناس تانية صح... ادم: قولتلك تيجي معاايا انت اللي رفضت... محمد: كنت عايزاني اسيب ايد اللي ساعدتني وقت حاجتي ليها، صح... ادم: قولتلك انا دخلت في طريق و نهايته معروفة الموت... محمد: قولتلك ابعد يا صاحبي، و انا هبعد بس نمشي في السليم...
ادم: ايه الفرق بين الجبل و بره، ما هنا و بره بنبيع سلاح و مخدرات و اعضاء ايه الفرق... محمد: الصحوبية و الاخوة... وعد(بهمس): مش فاهمة اي حاجة... محمد: انت عارف ان مراتك هي اختي، اينعم بصيت ليها في الاول بطريقة تانية بس لما عرفت انها مراتك دماغي اتشقلبت... ادم: مش عارف اقول ايه؟ عزت: تروحوا تحضنوا بعض بس... ادم و محمد حضنوا بعض اوي... محمد: وحشتني يا صاحبي... ادم: و انت اكتر...
وعد(و هي تقعد): و ادي قعدة، حد يجيب فشار... محمد: مراتك عسل... ادم: احترم نفسك... محمد: بعتذر يا مدام وعد، و مرات اخويا، خلوني ابقي عم بقي... وعد مع كل كلمة محمد قالها كانت تفضل تكح و قعدت تكح جامد... ادم: هو الراجل قال حاجة غلط؟ وعد وشها احمر من كتر الكحة... وعد: اه يا سافل يا ادم، بكرهك... ادم(بهمس): نفسي مرة واحدة تحبيني... وعد: عند ام محمد، سوري يا محمد... ادم: انا عايز انام... محمد: طب ايه رأيك...
عزت: ايه هترجعوا للشقاوة... محمد: نجرب... زينة: هتعملوا تاني... ادم: مفيش مانع... وعد(بعدم فهم): قصده ايه؟ ادم: لما تكبري احسن... وعد: و ربي عيال سافلة منك ليه، ادم انا تعبانة نيمني انجز... ادم: هو انا المربية بتاعتك... وعد: هو مش انت السبب.. ادم: مش انتي اللي غلطانة... وعد: مش انت اللي عاقبتني... ادم: ومش انتي إلى خرجتي من غير اذني... وعد: انا خرجت انقذ شخص من تحت ايدك.. ادم: تقومي تدلعي على الزبالة مهاب...
وعد: ما هو الزبالة بيجوا بالطريقة دي... ادم: برضو انتي اللي غلطانة... وعد: طب يا شيخ كنت عاقبني في اي حتة مختار الصحراء تعاقبني فيها، غبي... ادم: متشتميش... وعد: جيت على الجرح مثلا... عزت و محمد و زينة: بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس... عزن: ايه خناق خناق... محمد: مزهقتوش... زينة: ايه ده كله؟ ادم: يلا يا بنتي قدامي... وعد: تومام، قومني بقي.. ادم شالها علطول و راح لاوضة كانت مخصصة ليه زمان...
و رماها على السرير اللي في الارض... وعد: انت غبي... ادم: مش عاجبك... وعد: اه... ادم: قومي غيري لجوزك على الجرح... وعد: طب ما تغيري انت على الجرح اللي في رأسي... ادم: بتوجعك.. وعد: شوية... ادم: طب قومي غيري هدومك.. وعد: طب اخرج... ادم: في حمام هنا... وعد: لا ممكن يكون في كاميرا او كدة... ادم: طب ما هي هي يا حمارة هنا او في الحمام... وعد: طب اعمل ايه؟ ادم قام و قومها... ادم: هلف وشي و انتي البسي... وعد: استحالة...
ادم: انجزي... وعد: اوف ماشي.. ادم لف وشه، و وعد لبست العباية البيتي و كانت من النوع البدوي و كانت محددها كانت فوق الخيال عليها... وعد: خلاص... ادم(لف): ايه ده؟ وعد: ايه؟ ادم: ايه ده؟ وعد: ايه في ايه؟ ادم: زي القرف... وعد: اه يا زبالة... وعد: انجز البس و انا هلف... ادم: لا انا عندي عادي لفي متلفيش... وعد: علشان سافل بس... ادم لبس عباية من بتوع الصعيد دول و كانت محددة عضلاته و ظاهرة جزء من صدره...
ادم: لفي، يلا تعالي ننام... و بعدين نزل زي ستارة كدة على فتحة الجبل... ادم: نامي... وعد: هنام فين؟ ادم: فين يعني؟جمبي.. وعد: بس مينفعش... ادم شد وعد وقعت على السرير... ادم(بمكر): احنا مكملناش ليلتنا بتاع عشاء العريس فكراه... وعد: لا و ابعد... ادم ضحك، و بعد عنها شوية... ادم: نامي نامي متخافيش... وعد: مش خايفة... ادم و وعد ناموا لغاية الصبح... -في الصباح الباكر... ادم قام من جمب وعد و خرج لبره... محمد: انبسطوا؟
ادم: تمام، هو انت مش ناوي تحس بالانسة زينة البت خللت جمبك... محمد: مش فاهم... ادم: يا ابني البت بتحبك من و انتوا في الاعدادي... محمد: مش عارف... ادم: غبي... زينة: اخباركوا... ادم: حلوين اخبارك يا زينة البنات انتي... زينة: مرتك تسمعك و تغير و هخرب بيتكم.. ادم: انا و وعد مش متجوزين... محمد و زينة: ازاي انت اتجننت؟ ادم: لا متجوزين بس مش اي زوجين يعني، زواج على ورق بس... محمد: ليه؟ ادم حكالهم الحكاية بإختصار...
محمد: يعني انت مش بتحبها و لا هي مراتك حقيقي و ضربتني ده كله إمبارح... ادم: ده كل اللي همك... زينة: اكتموا الشيخ عزت جه... عزت: ازيكوا يا ولاد... ادم: الحمد لله... محمد: تمام... زينة: تمام يا شيخنا... عزت: اخبار مرتك؟ ادم: تمام... عزت: مش صاحية ليه؟ ادم: وعد و تصحي بدري قبلي ليه اتجننت البت... عزت: طب ادخل صحيها او خلي زينة تصحيها... زينة: خليك يا خوي هصحيها... زينة راحت حاولت تصحي وعد مصحيتش...
زينة: شكل مراتك ماتت... ادم: وعد مبتصحاش كدة... محمد: اومال... ادم: كدة... ادم مسك الرشاش بتاع محمد، و ضرب بيه... وعد(بفزع): ادم، و طلعت جري على بره... وعد: ادم ايه ده؟. ادم بصلها جامد و بص حواليه، و قرب منها جامد، و ضربها قلم...
-ممكن الفصل يكون عن ادم و وعد بس، بس انا كنت اقصد اتكلم على اللي حصل بليل بمعني ان عائلة النجار هتكون نايمة بليل، و تميم و نور نايمن، و عز و مايا ناموا، فاهمين يعني، يعني ده اللي حصل بس بليل بالنسبة لاشخاص الرواية... اتمني تكونوا فهمتوني؟..